Καρκίνος θυρεοειδούς

Μπορεί η Διατροφή να επηρεάσει τη Λειτουργία του Θυρεοειδούς;

Μια κοινή αλλά λανθασμένη αντίληψη είναι ότι ο υποθυρεοειδισμός είναι μια πάθηση που σχετίζεται με την αύξηση του σωματικού βάρους. Γνωρίζουμε καλά ότι ο υποθυρεοειδισμός ΔΕΝ προκαλεί αύξηση βάρους αλλά δυσκολία στην απώλεια του. Πολύ συχνά, ως Ενδοκρινολόγοι , αντιμετωπίζουμε το άγχος των ασθενών που παρουσιάζουν υποθυρεοειδισμό σε σχέση με το βάρος τους. Πολλοί ρωτούν αν θα πρέπει να ακολουθήσουν μια συγκεκριμένη διατροφή. Λίγα όμως είναι γνωστά για την επίδραση της διατροφής στο θυρεοειδή και το διατροφικό πλάνο που θα πρέπει να ακολουθούν τα άτομα που πάσχουν από υποθυρεοειδισμό.

Είναι γνωστό ότι πολλά ιχνοστοιχεία παίζουν ρόλο στη βελτίωση της λειτουργίας του θυρεοειδούς. Επιπλέον, συγκεκριμένα συστατικά στις τροφές μπορούν είτε να αυξήσουν είτε να μειώσουν τη δραστικότητα των ιχνοστοιχείων αυτών. Έτσι, η κατανάλωσή τους μπορεί επίσης να επηρεάσει έμμεσα τα επίπεδα των θυρεοειδικών ορμονών.

Επιπλέον, μελλοντικές μελέτες είναι αναγκαίες για τον προσδιορισμό του δυνητικού ρόλου ορισμένων τροφίμων στη λειτουργία του θυρεοειδούς. Αυτές είναι τα διαιτητικά προϊόντα σόγιας, καθώς και τα σταυρανθή λαχανικά.
Ανεξάρτητα από τη επίδραση των τροφών στη λειτουργία του θυρεοειδούς, είναι ιδιαίτερη η σημασία της ισορροπημένης διατροφής για όλα τα άτομα που πάσχουν από θυρεοειδικές διαταραχές, ανεξάρτητα από το μέγεθος της πάθησης.

Ποια θρεπτικά συστατικά επηρεάζουν τη λειτουργία του θυρεοειδούς;

Το πιο γνωστό ιχνοστοιχείο που σχετίζεται με την υγεία του θυρεοειδούς είναι το ιώδιο. Αυτό μεταφέρεται στο θυρεοειδικό θυλακιώδες κύτταρο ως προαπαιτούμενο για τη σύνθεση ορμονών θυρεοειδούς. Η συνιστώμενη ποσότητα ιωδίου είναι:

  • 150 μg ημερησίως σε ενήλικες
  • 220 μg ημερησίως στις εγκύους
  • 290 μg ημερησίως στις θηλάζουσες γυναίκες

Οι διατροφικές πηγές ιωδίου περιλαμβάνουν:

  1. Το ιωδιούχο αλάτι
  2. Τα θαλασσινά (συμπεριλαμβανομένων των φύλλων και των ψαριών)
  3. Κάποια είδη ψωμιού και σπόρων

Το σελήνιο είναι ένα ακόμα ιχνοστοιχείο, το οποίο μπορεί να είναι σημαντικό για το μεταβολισμό της θυρεοειδικής ορμόνης. Η συνιστώμενη ποσότητα σεληνίου σε άνδρες και γυναίκες (μη εγκύους και μη θηλάζουσες) είναι 55 μg. Τα τρόφιμα που περιέχουν τις μεγαλύτερες ποσότητες σεληνίου είναι τα θαλασσινά και τα οργανικά κρέατα. Όμως, οι πιο κοινές πηγές σεληνίου στη δυτικού τύπου διατροφή είναι τα ψωμιά, οι σπόροι, το κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια και τα αυγά. Τα φιστίκια Βραζιλίας είναι επίσης πλούσια σε σελήνιο, καθώς ένα μόνο φιστίκι παρέχει έως και 140 μg σεληνίου.
Ωστόσο, ο θυρεοειδής περιέχει την υψηλότερη ποσότητα σεληνίου στο σώμα. Επομένως, η λειτουργία του θυρεοειδούς είναι απίθανο να επηρεάζεται δυσμενώς ακόμη και σε περιπτώσεις έλλειψης σεληνίου. Έτσι, το συμπλήρωμα σεληνίου συνήθως δε συστήνεται για σκοπούς διατήρησης της υγείας του θυρεοειδούς, με εξαίρεση τα άτομα με χρόνια θυρεοειδίτιδα ή ήπια νόσο του Graves. Σε αυτούς τους ασθενείς, συνιστώνται 200 μg σεληνίου ημερησίως, ως 6μηνη δοκιμή.

Δυστυχώς, οι δυνητικοί ρόλοι του σιδήρου, του ψευδαργύρου, του χαλκού και του μαγνησίου στην παραγωγή και το μεταβολισμό της ορμόνης του θυρεοειδούς είναι πολύ λιγότερο κατανοητοί. Ορισμένες μελέτες αναφέρουν συσχετισμούς μεταξύ των επιπέδων ορού σε αυτά τα ιχνοστοιχεία με τα επίπεδα θυρεοειδικών ορμονών, όμως τα αποτελέσματα δεν παρουσιάζουν κάποια συνέπεια.

Ο έλεγχος των βιολογικών επιπέδων στα ιχνοστοιχεία αυτά δε συνιστάται γενικά στην αξιολόγηση παθήσεων του θυρεοειδούς.

Ποια τρόφιμα (αν υπάρχουν) πρέπει να αποφεύγονται εάν κάποιος έχει υποθυρεοειδισμό, υπερθυρεοειδισμό ή ακόμα και φυσιολογική λειτουργία του θυρεοειδούς;

Η επαρκής πρόσληψη ιωδίου θεωρείται πολύ σημαντική για την εξασφάλιση της φυσιολογικής παραγωγής θυρεοειδικών ορμονών. Καθώς τα σταυρανθή λαχανικά περιέχουν ενώσεις που μπορούν να εμποδίσουν τη διαθεσιμότητα ιωδίου για τον θυρεοειδή αδένα, η κατανάλωσή τους σε υψηλές ποσότητες έχει θεωρηθεί ότι οδηγεί σε υποθυρεοειδισμό. Παραδείγματα σταυρανθών λαχανικών είναι:

  • Μπρόκολο
  • Λάχανο
  • Λαχανάκια Βρυξελλών
  • Γογγύλια
  • Κουνουπίδι
  • Χόρτα Collard
  • Κινέζικα χόρτα

Παρόλα αυτά, η επίδραση των σταυρανθών λαχανικών στην παραγωγή θυρεοειδικής ορμόνης, δεν έχει μελετηθεί επαρκώς. Γενικά, παραμένει άγνωστο πόση ποσότητα κατανάλωσης αυτών των λαχανικών μπορεί να προκαλέσει υποθυρεοειδισμό. Τα σταυρανθή λαχανικά έχουν πολύ υψηλή διατροφική αξία και πρέπει να καταναλώνονται τακτικά, αλλά με μέτρο.

Σε ένα ακραίο περιστατικό, μια ηλικιωμένη γυναίκα κατανάλωνε 1,5 κιλό ακατέργαστων κινεζικών χόρτων καθημερινά για αρκετούς μήνες. Η γυναίκα έπεσε σε μυξοιδηματικό κώμα, το οποίο θεωρήθηκε ότι ήταν αποτέλεσμα της κατανάλωσης σταυρανθών λαχανικών.

Από τα διαθέσιμα στοιχεία, κρίνεται σημαντικό να ακολουθείται μία σωστή διατροφή, η οποία περιλαμβάνει λαχανικά που ωφελούν γενικότερα την υγεία, αλλά όχι σε υπερβολικές ποσότητες. Αυτό αφορά τόσο το γενικό πληθυσμό όσο και άτομα με διαγνωσμένο υποθυρεοειδισμό.

Διατροφικά προϊόντα σόγιας, όπως είναι:

  • Το γάλα σόγιας
  • Το tofu
  • Η σάλτσα σόγιας
  • Το tempeh
  • Το miso

περιέχουν ισοφλαβόνες σε μεταβλητές ποσότητες, το οποίο εξαρτάται εν μέρει από το εάν το προϊόν έχει υποστεί ζύμωση. Μέσω της ανασταλτικής δράσης της ισοφλαβόνης στην υπεροξειδάση του θυρεοειδούς (σημαντικό συστατικό στη διαδικασία σύνθεσης της θυρεοειδικής ορμόνης), είναι πιθανό η κατανάλωση σόγιας να οδηγήσει επίσης σε υποθυρεοειδισμό. Πολλές μελέτες δεν αποδεικνύουν αρνητικές επιπτώσεις από την κατανάλωση σόγιας. Όμως, σε γενικές γραμμές, αυτό είναι ένα θέμα που απαιτεί πολύ μεγαλύτερη μελέτη.
Είναι σημαντικό να εξασφαλιστεί η επαρκής λήψη ιωδίου στα άτομα που καταναλώνουν μεγάλη ποσότητα προϊόντων σόγιας.


Αν και άλλοι διατροφικοί παράγοντες, όπως ο καφές, το τσάι και το αλκοόλ, δε φαίνεται να επηρεάζουν τον κίνδυνο καρκίνου του θυρεοειδούς, η σχέση μεταξύ της κατανάλωσής τους και της υγείας του θυρεοειδούς δεν έχουν μελετηθεί εκτενώς. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο καφές μειώνει την απορρόφηση της λεβοθυροξίνης (τα περισσότερα σκευάσματα) σε άτομα που ακολουθούν θεραπεία για υποθυρεοειδισμό. Συνεπώς, αυτό το φάρμακο πρέπει να λαμβάνεται χωριστά πριν από την κατανάλωση καφέ.

Τέλος, τα πιθανά οφέλη της βιταμίνης D, ως προληπτικού ή θεραπευτικού παράγοντα για θυρεοειδικές παθήσεις, απαιτούν περαιτέρω έρευνα.

Υπάρχουν συμπληρώματα διατροφής που επηρεάζουν την υγεία του θυρεοειδούς θετικά ή αρνητικά;

Οι συνιστώμενες ποσότητες πρέπει να ακολουθούνται για όλα τα ιχνοστοιχεία. Σε όλα χρειάζεται μέτρο. Συγκεκριμένα, η υπερβολική κατανάλωση ιωδίου μπορεί να οδηγήσει σε υποθυρεοειδισμό ή υπερθυρεοειδισμό μέσω φυσιολογικών μηχανισμών και γι’ αυτό πρέπει να αποφεύγεται. Αυτό είναι σημαντικό διότι ορισμένα συμπληρώματα διατροφής μπορεί να περιέχουν πολύ υψηλά επίπεδα ιωδίου, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που περιλαμβάνουν καθαρό ιώδιο και/ ή φύκια. Δεν συνιστάται να λαμβάνονται συμπληρώματα διατροφής που περιέχουν πάνω από 500 μg ιωδίου ημερησίως.

Αν παρουσιάζετε κάποιο χρόνιο πρόβλημα με το θυρεοειδή σας δεν θα πρέπει να λαμβάνετε βιταμίνες ή ιχνοστοιχεία για μεγάλο χρονικό διάστημα αν δεν έχετε τη σύμφωνη γνώμη του Ενδοκρινολόγου σας. Ακόμα αν έχετε απορία για τη σύσταση της τροφής σας θα πρέπει να το συζητήσετε μαζί του.

 

ctadesktop

ctamobile

Η καλύτερη ιατρός στον χώρο της! Γνωρίζει το αντικείμενο όσο λίγοι, αφιερώνει χρόνο και σου εξηγεί τα πάντα! Σ' ευχαριστώ Βούλα!

Γιώργος Π.

Καταπληκτική ιατρός! Φοβερός άνθρωπος!

Νίκος Π.

Εξαιρετική γιατρός με σπουδες στο αντικείμενο της. Βοηθάει στην σωστή διάγνωση με την κατάλληλη αγωγή

Αναστασάι Δ.
Medifem       
Μαιευτήριο ΡΕΑ
medNutrition